„Daca ceea ce cauti in fotografia de nunta e minimal, funny, subtil, natural, abstract, dinamic, ne-ai gasit! :)”. Este fraza cu care Zoli si Afina Jambor te intampina in catalogul fotografilor și cameramanilor de nuntă din România. Jambor Photography sunt echipa sau cuplul de fotografi care in 2014 au castigat titlul de “Fotograful anului” in cadru concursului organizat de Fotografi-Cameramani.ro.
A fost o reconfirmare a faptului ca Jambor este un nume “cu greutate” in domeniul fotografiei de nunta din Romania. Ne-am dorit, inca din momentul in care s-au inscris la acest concurs, sa ii cunoastem mai bine. Acum, prin intermediul acestui interviu, avem ocazia sa facem acest lucru. Va invitam si pe voi sa aflati cateva informatii interesante si utile, in special pentru viitorii clienti, dar si pentru colegii de breasla.

Sa incepem…

De cand exista Jambor Photograpy si de ce dintre toate ramurile fotografiei, tocmai fotografia de nunta?

Afina s-a nascut cu aparatul în mana. A tras mult pe film, indrumata de tatal ei care e si pictor, iar eu m-am apucat de fotografie in era digitalului, dar întai pe film pentru ca nu mai aveam rabdare pana ne ajungea aparatul digital din SUA. Asta se intampla prin 2006.

In ziua in care am primit coletul cu primul aparat si obiective (canon 400D) Afina si-a dat demisia si si-a început viata de freelancer. Eu am sarit in lumea fotografiei dintr-o alta barca, una plina cu instrumente muzicale, mai ales chitari.

Am ales fotografia de nunta pentru ca ni se parea ca este cea mai complexa, combina mai multe domenii si iti poti pune in valoare atat creativitatea cat si ageritatea si viteza de reactie.

Pe langa fotografia de nunta, ce alte tipuri de fotografie mai realizati?

Fotografierea absolventilor de liceu ne umple pauza dintre sezoanele de nunți.

Daca fotografia de studio se numara printre serviciile pe care le oferiti, unde va pot gasi clientii? Care este adresa studio-ului?

Am avut ceva planuri pentru infiintarea unui studio, dar nu am reusit, iar acum am renuntat complet la idee.

Despre fotografia de nunta si clienti

Cum caracterizati fotografia voastra? Cum definiti stilul de fotografie abordat?

Cuvintele noastre preferate sunt abstract si minimal. Iubim fotografiile care par a fi desene grafice dar au totusi la baza ceva real. Asta inseamna ca eliminam elemente nedorite din imagine pentru a simplifica „peisajul” si a ajunge la esenta, la el și ea. Acesta este conceptul nostru preferat si incercam sa ii dam o alta forma de la o nunta la alta. Visam si noi ca odata când vom fi mari, sa putem fotografia asa, o nunta cap-coada. 🙂

Am mai putea descrie unele fotografii ca fiind romantice si dinamice. In cele romantice cream contexte in care mirii sa se simta cat mai in largul lor ca noua sa ne ramana doar declansarea dupa bunul plac. Cele dinamice sunt mai dificile pentru ca e nevoie de sincronizarea mai multor elemente, cum ar fi: spargerea unui pepene, niste coji de banane in aer sau boabe de cafea aruncate. Acesta trebuie sa se combine cu succes in cadru cu pozițiile si expresiile mirilor în compozitia imaginii.

Un alt cuvânt care ne reprezinta este „aproape” pentru ca nu folosim obiective cu distante focale lungi, pentru a transmite mai bine atmosfera evenimentului.

Cat de mult considerati ca trebuie sa intervina prelucrarea / editarea in realizarea fotografiei finale si care sunt gusturile voastre in materie de prelucrare?

Intervenim de la mult spre foarte mult in cazul fotografiilor din categoria abstract, restul nu vizitează gara “Photoshop”.

Unde va pozitionati? Aveti un anumit public tinta?

Toti cei care au cat de cat educatie vizuala, isi organizeaza nunta cum vor ei nu cum vor altii, fara traditii pe care nu le inteleg si le fac doar pentru ca asa se face si se iubesc foarte, foarte mult sunt clienții nostri ideali.

Fotografiati impreuna sau separat?

De patru ani fotografiem si separat.

Puteti estima cam cate nunti fotografiati in fiecare an?

Fotografiem intre 20 si 25 de nunti pe sezon.

Pentru clienti

Care este efortul de prelucrare dupa o nunta? (numar aproximativ de zile pentru selectie si editare)

Cateva saptamani de transpiratie oculara, cerebrala și digitala (fara 0 si 1). S-ar putea numi si saptamanile surprizelor, pentru ca multe fotografii care initial nu prezentau potential, ajung sa fie preferatele noastre dupa un crop, luminarea / intunecarea anumitor zone sau o rotire de 180 de grade. Asadar creativitatea si ageritatea continua si pe parcursul prelucrarii.

Care este timpul mediu de livrare a materialelor pentru o nunta?

Cam 3 luni.

Ce materiale livrati la final?

Fiecare client primeste cate un Neckerman din care isi va alege produsul in functie de valoarea serviciilor alese. Cei care au ales cel mai ieftin pachet, vor avea de ales intre televizoarele color Goldstar si ITT Nokia, cu variantele alb / negru Diamant si Orion pe lampi, pentru cei nostalgici. Cei cu pachetele doi si trei pot opta pentru modele cu teletext. Mirii care au ales doar o sedinta foto sau cununie civila vor primi fotografiile pe floppy discuri sau mai rau, casete și un casetofon, existand si aici optiunea de a include in pachet și un Commodore 64. Pentru cei cu fite, am pastrat televizoarele 4K 3D si cate un laptop business alaturi, conectate printr-un camp electromagnetic care intra in vibratie la unison cu infrasunetele galaxiilor care sunt dincolo de spectrul perceptibil al celor mai agere urechi de furnici.

Dacă va simtiti bulversati rational si va intrebati cum ajung televizoare de ultima generatie in reviste din anii ’80, va putem liniști. In colaborare cu inginerii care proiecteaza robotii din viitoarea fabrica Tesla, Gigafactory, am conceput niste roboti care salveaza si tiparesc imagini de pe site-urile producatorilor de televizoare si le lipesc in revistele celor cu pachetul patru, pe paginile cu carti, ca oricum nu se mai uită nimeni la ele.

Avem si o veste mai putin buna. Celor nerabdatori, care ne intreabă saptamanal cand sunt gata pozele, le inmanam fotografiile doar sub forma de puzzleuri din cate 1500 de piese, care trebuie asamblate in cel mult 4 zile de la primire pentru ca se degradeaza foarte repede. Dupa o asamblare reusita clientii au la dispozitie 5 ore pentru a fotografia imaginea deoarece dupa aceasta perioada se activeaza procesul de autodistrugere. Pentru aceasta reusita ii rămânem datori lui Tom Cruise.

Care considerati ca ar trebui sa fie criteriile de care sa tina cont un client atunci cand isi alege un fotograf?

In primul rand trebuie sa-i analizeze frizura cu mare atentie. Daca fotograful are par lung, cu siguranta va livra foarte multe poze si ne putem pune semne mari de intrebare asupra calitatii lor. Daca pletele sunt prinse intr-o coada, multe dintre fotografii vor fi asemanatoare. Daca artistul pare ca prefera pletele in vant, materialul va fi putin mai diversificat. Daca are o carare pe mijloc, ne putem astepta la un numar mare de fotografii simetrice. Cararea pe stanga prevesteste fotografii cu picioare si capete taiate, iar cea pe dreapta compozitii cu subiectul in treimea de jos. Parul cret se asociaza cu un comportament compulsiv-obsesiv, prin urmare fotograful va adopta atitudinea „spray & pray”, adica „sa fie cu noroc!”. Acest prestator va avea la el mai multe carduri decat idei si va fi un client problema pentru furnizorii de stocare de date online. Daca e carunt subconstientul îl va determina sa satureze excesiv pozele, iar daca e vopsit cu albastru, verde sau rosu, ne putem astepta la tot ce e mai rau adica sa predomine sepia.

Care dintre sedinte sunt mai populare, cele realizate inaintea nuntii sau dupa? Ce recomandati clientilor, daca ar fi sa aleaga una dintre cele doua?

Clientii nostri prefera sedintele de dupa nunta, probabil pentru ca sunt mai complexe, cursive si deja ne cunoastem, sunt deja obisnuiti cu noi si prin urmare ne putem materializa toate ideile. Majoritatea fotografiilor noastre preferate sunt facute la sedinte de după nunta.

Noi recomandam clientilor sa aleaga oricare dintre variante. Ei decid dacă vor sa ne cunoastem binisor inainte de nunta sau foarte bine după nunta.

Aveti un moment preferat in desfasurarea unei nunti? Daca da, care este acela?

Dansurile nebune, cand e plin ringul de dans de energie. Incercand sa transpunem in fotografii atmosfera asta ne vin cele mai trasnite idei. De multe ori ridicam si noi un picior, o mana, in semn de solidaritate cu cei care „sufera” si ard atatea calorii intr-un unison ritmic.

Aveti vreo locatie preferata pentru sedintele foto de nunta? Ce va inspira mai mult? Natura, muntele, marea, peisajele citadine, interioarele? In ce astfel de locuri preferati mai mult sa fotografiati?

Fara sa stam prea mult pe ganduri, putem spune ca locatiile cu arhitectura moderna si minimala ne antreneaza cel mai mult emisfera dreapta a creierului. Combinatii estetice de sticla, metal, lemn, ciment aparent sau nu, nuante de gri, pereti albi cu sau fara accente de culoare, toate astea ne fac sedintele foto si viata mult mai placute. Ne simtim bine si in natura, intr-un lan, padure cu pomi drepti ori atmosfera misterioasa. De multe ori inspiratia vine de la o pata / raza de lumina, o reflexie, o usa, un gard, vant + o suvita in vant, o rochie simpla si fluida… In mare ne place sa ne balacim daca e calda.

Sectiune de inspiratie pentru clienti

Fotografii sunt probabil cei mai buni critici de nunta, pentru ca, prin natura jobului, sunt nevoiti sa “citeasca din scoarta in scoarta” tot evenimentul ca sa poata surprinde si extrage cele mai inspirate cadre. De aceea, am ales sa includem in interviurile noastre cateva intrebari pe care probabil orice mireasa ar vrea sa le adreseze cuiva care a vazut de-a lungul vietii sale sute de nunti.

Scurte pareri personale si recomandari de nunta, insa de aceasta data fara intrebari de fotografie:

3 locatii de nunta preferate (dintre cele in care ai fotografiat).

Valea verde
Conacul lui Maldar
Conac Polizu

Preferinta personala: doar DJ sau DJ plus formatie? De ce?

DJ plus formatie pentru ca merita si muzicienii o pauza. In acest caz unul dintre ei va avea rol sedundar, cu muzica mai linistita.

3 formatii / DJ preferate.

Jukebox pentru ca se sincronizeaza ca un ceas elvetian, Adrian Electroclown pentru playlistul altfel, jucaus si vesel, fara eternele slagare si Koszika & The HotShots pentru jazz-ul dezinvolt si interpretarea degajata.

Preferinta personala: cununia religioasa in biserica sau in aer liber?

Pe varf de munte daca se poate, daca nu, ne multumim si cu o plaja sau o padure.

3 Idei interesante de marturii.

Zacusca sau gem facute de casa, plante aromatice. Dacă nu avem la dispozitie niciuna din acestea, ca soluții de urgenta se poate apela la galeti cu colagen, masina timpului sau saci cu frig de pe Everest pentru caldurosi si sertare cu caldura din Hawaii pentru frigurosi.

Exercitiu de sinceritate

Daca maine ai fi mire, ce fotograf de nunta din Romania ti-ai dori sa-ti fotografieze propria nunta si de ce? Ce valori apreciezi in mod deosebit la acest fotograf, din postura de client? O singura varianta! 🙂

Am da cu banul intre Marius Barbulescu si Dragos Ludusan. Desi au stiluri diferite, amandoi sunt creativi si constanti in rezultate spectaculoase.

Numiti 3 fotografi de nunta din Romania pe care ii apreciati, tinand cont de stilul, portofoliul si experienta acestora.

Inafară de cei doi de mai sus ne mai plac Future / Past , Marian Cristea, PhotoChic, Land Of White Deer.

Dar din afara?

Cafa Liu pentru compozitiile abstracte care te lasa ca la dentist, Emin Kuliyev si Mauricio Arias.

Numiti 3 fotografi, aflati la inceput de drum, care credeti ca au potential.

Molnar Csaba, Alin Sirb si Denisa Ispas care împreună sunt DA Studio și oricare dintre ucenicii lui Marius Barbulescu.

De interes pentru fotografi

Ce parere ai despre concursurile de fotografie? Participi sau ai participat la randul tau la astfel de concursuri? Care sunt fotografiile cu care te mandresti cel mai mult si care au fost apreciate de juriu?

Concursurile sunt bune pentru ca te motiveaza sa iesi din zona de comfort, trezesc sinapsele din hibernare sau te fac sa te concentrezi mai mult pe unele cadre si te stimuleaza să fii mai atent. Am participat si vom mai tot participa pentru ca e o satisfactie sa iti fie recunoscuta munca. Problema cu unele concursuri este ca in multe situatii juriul nu are credibilitate, adică nu dau dovada de o educatie vizuala / fotografica la același nivel cu responsabilitatea care le revine. Din acest motiv cateodată se supraevaluează banalul.

Cum ati evoluat si cum va perfectionati cunostintele fotografice? Participati la seminarii, workshopuri, invatati singuri, faceti schimburi de experienta cu alti colegi?

Despre tehnica nu are sens sa vorbim, oricine poate ajunge la perfectiune in tehnica foto. In rest, ne plictisim repede de acelasi lucru facut de mai multe ori asa ca suntem intr-o continua cautare de ceva nou. Ne inspira filmele cu cadre echilibrate si originale (The man who wasn’t there, oricare din trilogia lui Roy Anderson), fotografi din alt domeniu decat nunta și emisiuni cu multă improvizatie si aberatii de la Guerilla.

Profilul meu Website Facebook

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.